Pieterjan Ginckels
ENG
The artistic method employed by Ginckels evokes that of a participant observer: a technique of insertion and immersion over an extended period of time, thus gaining an intimate familiarity with those studied. Swiftly, he slips between disguises: an artist, a researcher of neoliberal culture and a brand manager for an energy drink. Who or what is being observed?
“In the neoliberal city, our senses are constantly captured, used, attracted, wanted. We are to ‘experience’ culture and a certain lifestyle. Everyone ought to function like one’s own one person company, always appearing attractive, strong, healthy and sorted.”(1) An energy drink is the fuel of choice for a body pursuing, willingly or unwillingly, to keep up with the pace of this demand. “Attractive, strong, healthy and sorted” are not only characteristics of preferred individual skin, indeed they also capture the desired appearance of brands backing shiny sustainability goals in a world rapidly becoming undone.
The subject under observation is a late capitalist, caffeinated identity. Specifically, the process through which this identity perpetually recreates and recollects itself by using the means of visual-, verbal- and body language. Participatory observation unfolds as a total “surrender to the surface”. The artist and those with whom he collaborates dissolve themselves in a collective body and prefabricated value system, inhabiting and amplifying the very phenomena silently criticised.
(1) the nanopolitics group, Nanopolitics: Collectively Undoing Our Swallowed No’s. – Slow Reader: A Resource for Design Thinking
EST
Ginckelsi valitud meetod sarnaneb osalusvaatlusele: lähenemine, mis hõlmab pikema ajavahemiku vältel jälgitavas keskkonnas viibimist ja selle käigus uuritavatega lähedase suhte loomist. Ta vahetab oma maskeeringuid sujuva kergusega – ta on kunstnik, neoliberaalse kultuuri uurija ning energiajoogi brändijuht. Keda või mida vaadeldakse?
„Neoliberaalses linnas püütakse pidevalt meie meeli tabada, kasutada, ligi meelitada, endale tõmmata. Peame kultuuri ja teatud elustiili kogema. Kõik peaksid justkui tegutsema iseenda ühe inimese ettevõttena – paistma alati ligitõmbav, tugev, terve ja tasakaalukas.“(1) Energiajook on kütus kehale, kes proovib – teadlikult või mitte – selle nõudmise seatud tempos püsida. „Ligitõmbav, tugev, terve ja tasakaalukas“ pole ainult üksikisiku eelisomadused, vaid sellega on tabatud ka kuvandit, mida ihaldavad kiirelt koost laguneva maailma taustal säravaid jätkusuutlikkuse eesmärke toetavad brändid.
Vaatluse all on hiliskapitalistlik kofeiini mõju all olev identiteet. Täpsemalt öeldes protsess, millega see identiteet ennast välimuse, sõnade ja kehakeele abil järjekindlalt taasloob. Osalusvaatlus lõpeb täieliku „pinnale alistumisega“. Kunstnik ja tema koostööpartnerid lahustavad endid kollektiivses kehandis ja etteantud väärtussüsteemis, võttes omaks ja võimendades nähtust, mida nad vaikimisi kritiseerivad.
(1) the nanopolitics group, Nanopolitics: Collectively Undoing Our Swallowed No’s. – Slow Reader: A Resource for Design Thinking